Musik.

Satt och funderade lite granna kring det här med musik och olika genre.
Jag har under mitt liv haft väldigt många olika stilar haha.

När jag var liten så lyssnade jag på Backstreet Boys (som jag fortfarande gör haha), och N*Sync och allmän pojkbandspop liksom.
Tålde inte allt vad rock innebar. Fanns inte i min värld att jag skulle börja lyssna på Metallica till exempel.
När jag började i högstadiet började jag lyssna på hiphop. 50 cent och allt sånt där, r&b också. (!!!)
Ganska kul att jag då började "dissa" alla rockare, för allt vad det var värt.
Jag lyssnade bara på sånt, fram tills nian ungefär.
Då började jag lyssna lite på rock, sen växte det fram mer och mer och jag började tycka om det. Helt otroligt om ni frågar mig, för hade det varit i åttan hade jag sagt "Hatar rock, kommer aldrig börja lyssna på det".
Även då stängde jag in mig i denna musikgenre, lyssnade som sagt bara på det. Började hata hiphop mer och mer.
Lyssnade mest på hårdrock och metal då.
Sedan började jag lyssnar mer och mer på Sum 41, och upptäckte att shit det här var ju bra.
Raggarrock har jag också lyssnat på.
Det mest ironiska är att börjar man lyssna på en musikgenre blir det oftast att man tycker de är mycke bättre än det andra man har lyssnat på.
Hur som helst, jag hatade hiphop och r&B, ett tag. Tills jag kom i underfund med att man kan faktiskt lyssna på all musik.
Något som alltid har varit min stil är lugna låtar. Det är något jag alltid har gillat och förmodligen alltid kommer att gilla.

Hur som helst.
Jag kom i underfund med att varför ska man "dissa" hiphop bara för att jag lyssnar på rock?
Visst, jag tycker kanske inte om 50 cent längre, mest för att han är enligt mig sexistisk och rappar bara om stora bröst och rumpor.
Men hiphop artister som Eminem, 2 pac är bra. Dom kan jag lyssna på. Eminem har visserligen också låtar där han kan skämta till det och vara sexistisk, men låtarna är roliga, inte så långtråkiga. Han har texter som faktiskt är bra också, 2 pac var riktigt bra det säger jag fortfarande.
Jag har inga problem med att folk gillar 50 cent, jag har inga problem med att folk gillar Slipknot.

Jag säger som Michelle sa till mig en gång. Man kan inte säga att man älskar musik om man inte kan lyssna på all musik.
Något sånt sa hon iallafall och nu håller jag med fullt ut.
Även om man kanske inte gillar alla låtar i musikens värld så betyder inte det att man måste hata det man inte brukar lyssna på. Det kan faktiskt finnas låtar som man tycker är bra.

Sen att det finns människor som "hissar" och "dissar" personer som lyssnar på musiken är ju en annan femma.
SO WHAT om man gillar det man gillar?
Det gör inte en till en sämre människa för det?
Jag tycker inte mindre om människor som tycker om 50 cent eller någon annan. Det handlar inte om musiken, det handlar om människorna i sig enligt mig.
Är personer rent utav riktiga jävla svin, då är det klart man inte tycker om dom.
Men man kan inte hata en människa på grund av deras musikstil.
Tycker jag iallafall..

Sen är man kanske kritisk till vissa låtar av en viss artist för att man helt enkelt inte tycker om den artisten.
Det är jag också, det vet jag. Man får lära sig att sluta vara det haha!

Och sen det där jävla tjatet om "mainstream".
Alltså, folk kan sitta och säga "Du är så jävla mainstream som lyssnar på Britney Spears".
Men hallå, hon är känd, hon gör kanske vissa bra låtar och då lyssnar man på det?
För att senare sitta och förneka att man själv är mainstream, fastän man lyssnar på Dead By April som ALLA lyssnar på nu för tiden BARA för att dom spelas så jävla mycket på radion. Är inte dom mainstream då eller?
Nej det är helt knäppt hur sånt där kan fungera.


Jag kan med gott samvete säga att jag nu för tiden kan lyssna på allt möjligt. Det beror på vilket humör jag är på också.
Är jag skitförbannad kanske jag inte sitter och sjunger på "klappa händerna när du är riktigt glad". Nä, då lysnsar jag oftast på Adept, eller Slipknot kanske.
Är jag glad lyssnar jag inte på aggressiv musik, då lyssnar jag på glad musik.

Samma sak när jag är ledsen, då blir det sorgsen musik.


Är jag ensam om detta?
Tror nog inte det va ;)


Det är otroligt hur musik kan få en att väcka tankar.

"Jag har aldrig varit med om någon som har så blandad musiksmak som du har" fick jag höra en gång av en person som lyssnade igenom min mp3.
Lite kul ändå.

Man förändras genom åren, så ni som tror att det är fel att gilla mer än en musikstil, sluta tro det. Det är mer än okej =D


Nu ska jag sluta skriva och göra mig en kopp varm choklad till.
Det var ju så gott!



Blir träning sen ikväll tror jag iallafall?

Ha en fin kväll gott folk!
Hejhopp :)

Kommentarer
Postat av: Michelle

Det var mig ett långt inlägg haha.. men jo det är klart att det är så. Själv var jag ett pop freak till en början, sedan gick det över till r&b, sen blev det rock och nu är det allting i en sörja :) men jag har mycket svårt för jazz och opera, har inte riktigt förstått skönheten i det, men det kommer kanske på äldre dar =)

2009-11-03 @ 22:23:55
URL: http://michellehasselberg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback